Veelgestelde vragen over producten en materialen | Houtmerk

Het aanbod op de website

Aanpassen van een product

Ik zoek een afmeting die niet op de website staat

De afmetingen op onze website betreffen staffelmaten. In vele gevallen kunnen wij hiervan afwijken. Mocht u af willen wijken van de afmetingen die vermeld staan op de website, dan raden wij aan ons een mailtje te sturen naar info@houtmerk.nl. Wij kijken dan graag met u mee naar de mogelijkheden.

Wat is de levertijd?

Levertijden van maatwerk en voorraadartikelen

Op deze pagina lichten we per categorie de levertijden toe > 

Lopende bestellingen

Ik wil iets wijzigen

Kan ik de opdracht nog wijzigen?

Wanneer de offerte akkoord is (aan)betaald volgt doorgaans een orderbevestiging. Dit is de basis voor onze werkvoorbereiding. In het begeleidende bericht bij de orderbevestiging staat de termijn waarop wijzigingen of fouten nog mogen worden doorgegeven. Standaard is dit 48 uur. 

Bij een wijziging na 48 uur brengen wij wijzigingskosten in rekening. Heeft u na de periode van werkvoorbereiding ook al de technische tekeningen goedgekeurd dan is er geen gelegenheid meer om te wijzigen.

Hoe geef ik een wijziging aan het product door?

Een vergissing is snel gemaakt. Daarom vragen wij iedere wijziging van kleur, afmeting, aantal of andere soorten wijzigingen schriftelijk door te geven. Vergeet niet het ordernummer bij te voegen. Soms helpt het om de verstrekte tekening of offerte aan te vullen met tekst, zodat duidelijk is welk deel u wilt aanpassen. 

Stuur een bericht naar info@houtmerk.nl

Een bericht kan soms niet aankomen of niet goed verwerkt worden. Een wijziging is pas verwerkt als u een ontvangstbevestiging heeft en een gewijzigde orderbevestiging. 

Ons huis is niet op tijd klaar, wat kan ik doen?

Soms moet u de levering onverwacht uitstellen omdat de afwerking van uw woning niet volgens planning verloopt.

Bij afwijkend verloop van uw project kunt u ons tot 4 weken voor levering nog verzoeken om een nieuwe leverdatum. Bij uitstel van levering of montage kunnen wij de goederen tijdelijk opslaan bij onze distributeur. De kosten à €35 per palletplaats per week worden op basis van nacalculatie in rekening gebracht. 

Het retourneren of herroepen van meubels, sanitair, keukens en houtproducten welke op maat zijn gemaakt overeenkomstig uw specificaties is uitgesloten.

Kwaliteit en Service

Waar kan ik een klacht melden?

Het klachtenformulier invullen

Er is iets niet goed gegaan en dat lossen we graag samen op. Bereid u even voor met foto's, het ordernummer en de mailwisseling van opdracht tot levering. 

Klaar? Dan kunt u een serviceaanvraag invullen. We bespreken twee keer per week alle ingekomen aanvragen met de productie, werkvoorbereiding, verkoop en serviceafdeling. 

U vindt het formulier hier >

Waar kan ik een review schrijven?

Het plaatsen van een positieve reactie

Wat fijn dat u tevreden bent! We zijn reuze benieuwd naar het verloop van het traject, van advies tot aan montage. Een complete review levert ook verbeterpunten op. Iedere uitgebreide review wordt besproken met verkoper, werkvoorbereider en montage tijdens het wekelijke overleg. 

De reviews met veel bereik vindt u op onze Google Business pagina >  

Laat het weten als u ontevreden bent

Houtmerk heeft de meest geduldige medewerkers die u maar kunt bedenken. Samen zoeken we naar de reden van uw klacht. Is de offerte niet duidelijk? Stelt de kwaliteit teleur? Heeft de monteur of vervoerder zijn werk niet goed gedaan? 

Het is de moeite waard om uw klacht eerst voor te leggen aan ons behulpzame team. Als u ons even de ruimte geeft om de klacht per afdeling te onderzoeken kunnen we een duurzame oplossing voorstellen. Met overleg wordt vaak meer bereikt dan met een impulsief geschreven reactie.

Het product wat we leveren verdient een perfecte afwerking en een blije klant. En ook als er iets mis gaat mag dat best benoemd worden in een review. Maar de meest waardevolle reviews geven ook inzicht in de geboden oplossing. 

Direct een aanvraag of klacht invullen? U vindt het formulier hier >

Ik zie best wel grote kleurverschillen in het materiaal

Waarom heeft mijn houten paneel kleurverschillen?

Hout betreft een natuurproduct. Ondanks dat er gebruik wordt gemaakt van dezelfde houtsoort, kan de kleur van de lamellen onderling afwijken. Dit zorgt ervoor dat elk product dat wij produceren uniek is.  

In de showroom proberen we zo veelzijdig mogelijke voorbeelden te laten zien. U kunt ook kleine stalen bestellen, maar die geven geen goede indruk van nuances en contrasten op grotere oppervlakken. 

Vraag uw adviseur of het paneel of oppervlak representatief is. In sommige gevallen is het mogelijk enkele halffabrikaten in de productie te bekijken. 

Levermethodes en bereik

Verzorgingsgebied

Welke landen bezorgt Houtmerk?

Wij bezorgen enkel in België en Nederland. U kunt voor bestemmingen buiten ons bezorgingsgebied een afhaling inplannen met uw favoriete vervoerder. Ons magazijn zorgt dat het goed verpakt klaar staat.

Welke plaatsen installeren jullie?

Onze klantenservice heeft een kaart met postcodes, afgestemd op een reistijd van ongeveer 90 minuten. Zo blijft voor onze monteurs de verhouding reistijd en werkbare uren optimaal. Met een efficiënte werkweek kunnen onze monteurs zo veel mogelijk klanten helpen. 

Valt u net buiten onze regio? Een extra vergoeding voor reiskosten of overnachtingen is bij grotere projecten bespreekbaar. 

Aandachtspunten bij levering

Waar let ik op bij levering door een vervoerder?

Controleer bij opdracht op de offerte de aangeboden en omschreven levermethode bij iedere opdracht. Uitsluitend specifiek omschreven werkzaamheden en materialen zijn inbegrepen. Verhuisliften of tilhulpmiddelen zijn standaard niet inbegrepen. Schade melden kan uitsluitend op de dag van levering, zelfs als u de levering niet zelf aanneemt. 

 Controleer direct bij ontvangst met de vervoerder uw levering op aantallen en/of beschadigingen aan de verpakking. Let op: U tekent op de vrachtbrief voor “goede ontvangst”. Hoe sneller eventuele klachten in behandeling kunnen worden genomen, hoe beter we de oorzaak kunnen achterhalen. Heeft u onverhoopt een klacht, gebruik dan ons formulier >

Contact opnemen

Help, alles gaat mis!

De monteurs zijn hier, maar er is een probleem

Vraag bij problemen tijdens de montage eerst uw monteur om contact op te nemen met de werkvoorbereiding of verkoper van uw bestelling. Leg eventuele onregelmatigheden vast met foto's. Geef de monteur vervolgens even de ruimte naar een oplossing te informeren. Een overschrijding van onze montageplanning door eigen fouten wordt niet berekend. 

Bij grotere projecten is uw aanspreekpunt projecten@houtmerk.nl

Bij kleinere aanvragen of losse items die niet door een projectleider zijn behandeld is info@houtmerk.nl uw aanspreekpunt. 

Doorlopend scannen meerdere medewerkers onze inkomende mail. Vermeld in de titel van uw bericht een calamiteit, zodat we uw hulpvraag de juiste prioriteit kunnen geven. We kunnen het bericht dan direct delen met ons team. 

Veel collega's werken afwisselend thuis of op kantoor. In veel gevallen worden vragen per mail net zo doeltreffend beantwoord als telefonische verzoeken. 

Ik wacht tevergeefs op een levering

Neem contact op met onze planning, via planning@houtmerk.nl of de betreffende keuze in het telefoonmenu. Op iedere order staan onze actuele contactgegevens. 

Veel collega's werken afwisselend thuis of op kantoor. In veel gevallen worden vragen per mail net zo doeltreffend beantwoord als telefonische verzoeken. 

Ik kan jullie niet bereiken

De lijnen zijn bezet, ik hoor geen keuzemenu

Als u ons belt wordt direct de welkomstboodschap afgespeeld met een keuzemenu. Als u geen kiestoon hoort kunt u een andere provider of toestel proberen. Heel soms is er een verstoring in het telefoonverkeer. 

Houtmerk heeft meerdere lijnen voor inkomende gesprekken. Als alle medewerkers in gesprek zijn wordt u in de wacht geplaatst of met een minder relevante afdeling verbonden.

U kunt ook een terugbelverzoek sturen. We proberen u vaak dezelfde dag even terug te bellen. Vermeld alvast beknopt de reden waarom u belt en wanneer we u het beste terug kunnen bellen. We zorgen dan dat de meest geschikte medewerker u terugbelt. 

Wat is de doorlooptijd op aanvragen of offertes?

Ik heb nog geen antwoord op mijn mail gehad

Het beantwoorden van een complexere vraag kan 48-72 uur duren. Niet alle medewerkers zijn full-time aanwezig. Soms is overleg nodig tussen twee afdelingen om een aanbod of offerte te kunnen maken.

Bij eenvoudigere vragen zult u merken dat de doorlooptijd 24-48 uur is. We verdelen ingekomen mails gelijkmatig over ons team.

Veel collega's werken afwisselend thuis of op kantoor. In veel gevallen worden vragen per mail net zo doeltreffend beantwoord als telefonische verzoeken. 

Waar blijft mijn offerte?

Een uitgebreide keukenofferte kan tot wel een week aan doorlooptijd vragen. 

Op zaterdag verwerken we extra veel aanvragen en is er minder ruimte voor uitwerken. Collega's die op zaterdag werken zijn op maandag vrij, en zullen dinsdag pas de eerste uitwerking van uw offerte opstarten. Offertes boven €2500 worden doorgaans nog gecontroleerd door een tweede medewerker. Een offerte zal dan net voor of na het volgende weekend verzonden kunnen worden.

Met de wisselende prijzen voor grondstoffen zijn prijslijsten snel verouderd. Aanvragen met meerdere materialen kunnen soms meer doorlooptijd vragen.

Het herzien van een offerte kan soms net zo veel tijd kosten als de aanvankelijke aanvraag. Bij een mix van materialen moeten soms meerdere toeleveranciers benaderd worden om een prijs te actualiseren. 

Ratio® keukenfronten voor Ikea Metod

Dekpanelen

Hoe installeer ik een dekpaneel?

Deze vragen beantwoorden wij tijdens een (online) advies, eventueel met voorbeelden in de showroom. 

Keukenfronten

Kan ik kleinere deuren ook samenvoegen tot grotere?

Een kast die uit 1 romp bestaat, maar volgens Ikea wordt uitgerust met meerdere deurtjes kan ook met afwijkende deurmaten worden uitgevoerd. De voorbereiding voor scharnieren loopt door over de hele hoogte van de kast. 

Ook bij het stapelen  van kleinere kastjes kan het soms mooier zijn om de losse deurtjes te combineren tot een groter front. Een groter front heeft vaak meer dan 2 scharnieren, en het derde scharnier komt in het midden van de deur uit. Bij het stapelen van kasten tot grotere composities kan een vaste plank of bodem de plaatsing van een scharnier blokkeren. Stapel daarom geen gelijke elementen tot grotere kasten. Meer spelregels in de Stapelhulp met voorbeeldcompositie.

Bij een koelkast met hoge deur kan het onderste front worden gekoppeld aan het bovenste, zodat ze als een geheel openen. Ook het doortrekken van belijning en grepen kan soms vragen om het opdelen van fronten, zonder ze afzonderlijk te willen openen. Wij leveren speciale koppelstrips om ladefronten of losse deuren tot 1 geheel te koppelen. 

Kan ik bovenkasten en onderkasten wisselen?

Een bovenkast heeft zowel een bodem als een bovenzijde. Een onderkast heeft geen afdekking van de bovenkant en is open. Als u een bovenkast wil gebruiken zoals een onderkast dan zijn er extra montagematerialen nodig, waaronder stelvoeten. 

Een onderkast opstapelen tot hogere kasten is niet nodig, er zijn genoeg tussenliggende maten te maken binnen het programma

Houtmerk en Ikea

Is Houtmerk partner van Ikea?

Houtmerk staat achter de kwaliteit en werkwijze van Ikea. Onze producten zijn uitwisselbaar met Ikea, maar er is geen samenwerking tussen de partijen.

We hebben gemerkt dat medewerkers van Ikea verwijzen naar Houtmerk, maar dit is geheel vrijblijvend. 

Hoe goed wordt het eindresultaat?

Het resultaat hangt sterk af van waterpas en haaks geplaatste kasten. Op scheef geplaatste kasten kunnen fronten niet goed afgehangen worden. Het opnieuw stellen van kasten is niet inbegrepen in montageplanning of installatieprijs.

Plaatsen jullie ook Ikea keukens

Houtmerk plaatst geen keukens van IKEA, maar levert uitsluitend eigen maatwerk onderdelen met passende maatvoering. 

Voorbereiding van installatie of aansluitingen dient u met eigen installateur of aannemer te doorlopen. 

Installatie en loodgieterswerk is beperkt tot ons assortiment spoelbakken en Quooker-kranen of boilers in combinatie met een complete keuken.

Massief hout

Kwaliteit, sortering en uitstraling

Welke kwaliteit hout gebruiken jullie?

Dat vertellen we u graag, en daarom is er een complete pagina over geschreven. Lees er alles over >

Wat is vallende breedte voor term?

Onze panelen bestaan uit aan elkaar verlijmde planken, ofwel lamellen. De lengte van een paneel bestaat uit één lamel. Hoe langer een paneel, hoe kostbaarder. De breedte van de lamel ontstaat door een boom efficiënt op te delen. Sommige planken zijn daardoor breder, andere wat smaller. De ondergrens ligt zo rond de 5-6 centimeter. Hele brede planken van 12-18cm worden vaak in de lengte gehalveerd en alsnog verwerkt. Zo voorkomen we overmatig werken van de lamellen. 

De breedte komt dus zoals 'ie valt, zodat we weinig van deze kostbare grondstof verspillen. Alle planken even breed maken zou veel verlies opleveren. Dit bestaat wel, en heet vaste lamelbreedte. 

We zoeken naar een mooie, wisselende verdeling. Lichte en donkere planken zitten verdeeld over het paneel. Dit is echter geen vereiste of garantie. Ieder paneel is anders. 

Wat is een doorlopende lamel voor term?

Onze panelen bestaan uit aan elkaar verlijmde planken, ofwel lamellen. De lengte van een paneel bestaat uit één lamel. Hoe langer een paneel, hoe kostbaarder. 

Waarom voelt Bamboe zo ruw aan?

Bamboe is geen hout, maar een reuzengras. Deze houtachtige stengels worden samengeperst tot harde planken. Daarna lijkt de verwerking veel op die van echt hout.

Het persen vult niet alle gaatjes en kiertjes tussen de stengels. Een poetsdoek of panty kan daarom wat blijven haken. De pluisjes blijven achter de vezels haken. 

Het oppervlak helemaal dichtplamuren is niet mogelijk. Een dikke laag lak is ook geen passende combinatie met dit natuurlijke en duurzame materiaal. Beoordeel het product in de showroom voordat u kiest voor de voor- en nadelen van geperst bamboe. 

Afwerking van houten delen

Wat is Monocoat voor product?

Monocoat is een beschermende olie op basis van 2 componenten. De afwerking is natuurlijk met een matte uitstraling. Monocoat bevat geen water of solventen en is gebaseerd op natuurlijke ingrediënten. De producten zijn veilig voor de gebruiker en de omgeving. 

Hoe werkt Rubio Monocoat?

De Monocoat afwerking is enkel-laags. Door een moleculaire reactie met het hout vormt de Monocoat afwerking een beschermende toplaag. Door de kwaliteiten van olie is het houten oppervlak gemakkelijk plaatselijk te herstellen, zonder dat het hele oppervlak opnieuw behandeld hoeft te worden. 

Monocoat is een goede bescherming tegen dagelijks vuil en vocht. Het dicht de toplaag echter niet volledig af. Wees daarom altijd voorzichtig met overmatig vocht en het gebruik van bijtende middelen (tandpasta, make up remover, schoonmaakmiddel, enz). 

Hoe onderhoud ik oppervlakken met Rubio Monocoat?

Voor een goede bescherming wordt aangeraden het met Monocoat behandelde hout 1-2 weken te laten uitharden en met rust te laten. Vermijd overmatig schoonmaken of afnemen met een vochtige doek, dit zal de bescherming sneller aantasten. Voor overige dagen wordt droge reiniging (stofzuigen, Swiffer, microvezeldoek, e.d.) aangeraden. Laat zeker geen water stilstaan op het oppervlak. Vermijd agressieve middelen, deze kunnen de beschermlaag aantasten.

Schoonmaken:​ Met Monocoat behandelde oppervlakken kunt u reinigen met RMC Surface Care. Aanvullend kan de RMC Soap gebruikt worden voor het reinigen van het oppervlak. Gebruik dit maximaal 1 keer per 4 weken. Gebruik slechts 5 ml RMC Soap op 1 liter water.

Onderhoud:​ Een onderhoudsbeurt met RMC Refresh Spray (kleurloos, kan gebruikt worden bij iedere kleur; geeft de juiste bescherming , maar brengt geen kleur terug) wordt telkens toegepast wanneer uiterlijk en bescherming van het hout grondig dient te worden opgefrist. Omdat Monocoat enkellaags is zal het opnieuw of meermalig behandelen met Monocoat averechts effect hebben op de bescherming. Nabehandelen of onderhoud met Monocoat olie wordt daarom afgeraden. 

Wat is Skylt of matte lak?

Skylt is een beschermende lak afwerking voor houten oppervlakken. De finish is ultramat en heeft een pure, onbehandelde uitstraling. Lijkt uw bestelling onbehandeld? Dan is de missie geslaagd. Test maar eens met een druppeltje water, dit zal parelen op het oppervlak en niet intrekken. 

Hoe werkt Skylt of andere ultra matte lak?

Skylt ultra matte lak werkt filmvormend. Deze wordt met meerdere lagen opgebouwd op de oppervlakte van een houten oppervlakte en trekt dus niet in het hout. Skylt dicht het oppervlak volledig af waardoor het oppervlak uitstekend beschermd wordt en gemakkelijk in onderhoud is. 

Hoe onderhoud ik met Skylt of matte lak afgewerkte oppervlakken?

U kunt het met Skylt behandelde oppervlak schoonhouden met een licht vochtige doek. Vermijd te veelvuldig schoonmaken en vermijd schoonmaken met agressieve schoonmaakmiddelen. Dit kan de beschermlaag aantasten waardoor deze sneller slijt. Nabehandeling of onderhoud is niet nodig. 

Kozijnloze binnendeuren en taatsdeuren

Deuren met draaipunt op de korte zijde (taatsscharnier)

Waar moet ik op letten bij taatsdeuren?

Controleer de constructiviteit van uw plafond voor montage van het draarscharnier, voorzie holle plafonds van extra grondhout. Documenteer het legplan vloerverwarming rondom de deur. Leidingen mogen niet bij de vloerplaat van het scharnierpunt worden geplaatst. U kunt geen muurplint toepassen. Plaats geen rookmelders, lampen of ventilatieopeningen binnen de dubbele draaicirkel van de deur.

Deuren met draaipunt op de lange zijde

Deuren met schuifrails

Kan de deur of rails nog worden uitgenomen?

Voor plaatsing van schuifdeuren tussen 2 wanden is een schuifdeurrails met binnenrails leverbaar. Zo kan bij storing de complete rails worden vervangen of nagekeken. 

Waar moet ik op letten bij schuifdeuren?

Controleer de constructiviteit van de wand of plafond, voorzie holle ruimtes van extra grondhout. Documenteer legplan vloerverwarming of elektra rondom de deuropening. Leidingen mogen niet bij de vloergeleider van de schuifdeur worden geplaatst. Kies vlakke plinten achter uw schuifdeur om uw deur dicht op de opening te laten aansluiten. Plaats geen rookmelders, lampen of ventilatieopeningen binnen de schuifrichting van de deur.

Wandplanken

Wandplanken met spots

Hoe kan ik een wandplank met spots bedienen?

De wandplank is te bedienen met een vaste schakelaar op de wand. De wandplank wordt aangesloten op het lichtnet. Mocht u dit niet willen dan kunt u ervoor kiezen een stekker aan de wandplank te (laten) bevestigen. 

Waar moet de wand aan voldoen?

Beugels en steunen

Draagkracht wandbeugels

Wat is de draagkracht van een Plano beugel?

De draagkracht van de Plano beugels is maximaal 40 kilo per beugel. Dit hangt af van de gekozen schroef, bout of plug en de kwaliteit en samenstelling van de ondergrond. 

Wat is de draagkracht van een Libra beugel?

De draagkracht van de Libra beugels is maximaal 40 kilo per beugel. Dit hangt af van de gekozen schroef, bout of plug en de kwaliteit en samenstelling van de ondergrond. 

Vragen over houten badmeubels

Maatvoering van badmeubels

Hoe hoog hangt een badmeubel?

Als standaard raden wij een hoogte aan van 920mm, gerekend inclusief waskom. Wilt u vast meer technische informatie weten over aansluitingen voor uw badmeubel, maar duurt het nog even voordat de tekening van uw meubel beschikbaar is, dan is per badmeubel technische documentatie te vinden. 

Deze informatie vindt u onderaan de pagina van het desbetreffende meubel. Let op: dit betreft documentatie voor de meest gangbare maten. Wanneer uw badmeubel hiervan afwijkt, raden wij aan op de technische tekening te wachten die specifiek voor uw meubel is opgesteld.

Vanzelfsprekend is uw lengte en die van huisgenoten of gezinsleden ook van invloed op de hoogte van spiegel, kranen en badmeubel. 

Montage van badmeubels

Wordt het badmeubel met montagemateriaal geleverd?

Een badmeubel wordt zonder schroeven, pluggen of bouten geleverd. Omdat de kwaliteit en samenstelling van de wand wisselt dient de gebruiker zichzelf te informeren over de juiste wijze van bevestiging.

Door geen schroeven of pluggen mee te leveren voorkomen we dat een gipsplug in een stenen wand wordt gebruikt of een keilbout in een holle wand. 

Uw bouwmarkt kan extra advies geven over de montage van zwaardere meubels. Over het algemeen geldt:

  • Gebruik voor brosse, poederachtige wanden een chemisch anker.
  • Bij beton of stevig metselwerk kan een keilbout gebruikt worden.
  • Voorzie bij holle wanden tijdig extra grondhout

Maatwerk kasten en dressoirs

Hangende wandkasten

Waar moet ik op letten bij installatie van wandmeubels?

Controleer de constructiviteit van de wand, voorzie holle wanden van extra grondhout. Documenteer leidingwerk in aanleg met foto’s en maatschets. Voorkom lucht achter tegels ivm scheurvorming bij boren of schroeven

Hoe hoog hangt een tv meubel?

De bovenkant van een tv meubel hangt niet lager dan een salontafel (35-40) maar meestal op 55-65cm bovenzijde meubel.

Een hangend meubel is doorgaans 30-35-40cm hoog en hangt daarmee 25cm vanaf de grond.

Natuursteen en keramiek

Onderhoud van werkbladen

Hoe krijg ik mijn keukenblad weer licht en vlekvrij?

Bij het vaststellen van de vervuiling werken we van lichte reinigers naar steeds zwaardere reinigers en ontvetters. Met name bij gezoete oppervlakken kan het oppervlak verdonkeren als dagelijks onderhoud niet alle vervuiling verwijdert.

Een diepreinigend onderhoudsmiddel kan opgeruwde materialen zoals gezoet natuursteen weer lichter en frisser maken. Geglazuurde oppervlakken of gepolijste oppervlakken kunt u met een milde allesreiniger en microvezeldoek reinigen.

Voor sterk vervuilde oppervlakken kan Lithofin Mn Vuiloplosser onverdund gebruikt worden. Maak het testvlak vochtig met schoon water. Breng de Vuiloplosser aan en schrob het blad in cirkels. Dit mag met een niet krassende spons. Laat de reiniger 10 minuten inweken en reinig het oppervlak met schoon water. Droog het oppervlak na zodat het gelijkmatig opdroogt.

In veel gevallen zal een testvlak na reiniging schoner en lichter opdrogen. Maak foto's vooraf en na reiniging om het effect van de reiniger vast te leggen. Bij onvoldoende effect kunnen andere reinigers worden ingezet. 

Gebruik een diepreinigend onderhoudsmiddel bij hardnekkige vlekken, zoals olie, vet of andere vervuiling die het materiaal verdonkert. Als uw keukenblad of stenen werkblad niet genoeg wordt ontvet kunnen vlekken onherstelbaar in het materiaal dringen. Bij onbedoeld verwarmen of onregelmatig reinigen van het stenen oppervlak kan de vervuiling verkleuren naar lichter of donkerder. 

Houtmerk biedt op dit moment geen Eurosil Lithofin aan. Dit onderhoudsmiddel is online breed verkrijgbaar.